Lučianská Malá Fatra – zimní hřebenovka 2017

posted in: Příspěvky | 0

lmf (1)Ani netuším, ako a zas sa prihlásila k slovu zima. Vešať hlavu však netreba, veď aj v sniežiku lotroviny vymyslíme. Kolda sa snažil členov oddielu nadchnúť emotívnym mailom, v ktorom prejavil vôlu organizovať aj zimné výlety. Ja osobne som nikdy nemala so zimou príliš vrúcny vzťah, ale som samu seba presvedčila, že treba dať tomu šancu. Nemôžem predsa súdiť niečo, čo som nezažila. Kolda navrhol, že by mohlo ísť o hrebeňovku, ja som navrhla hrebeň Lúčanskej Malej Fatry, ktorý ma už dlhšie lákal. No vôbec som nečakala, že sa po ňom budem lmf (2)promenádovať v snehu :D. Pridal sa k nám ešte Vlastík a rysoval sa parádny predĺžený víkend.

lmf (3)V piatok okolo poludnia sme dorazili na Čičmianske rázcestie pri Fačkovskom sedle, teda na južný koniec pohoria. Svižne sme začali stúpať lesom, čoskoro sme objavili odtlačky medvedích ťapiek, blato vystriedal sneh a vstúpili sme do zimnej rozprávky. Trochu hmlistej, ale predsa. Po prvotnom stúpaní nasledoval príjemný hrebienok a ešte záverečné stúpanie na Kľak (1352). Na tomto peknom skalnatom vrchu som v detstve už bola a pamätám si, že výhľady z neho boli parádne. Bohužiaľ, dnes sme videli na všetky strany len bielo. Cvakli sme rýchlo pár fotečiek a valili si to na druhú stranu kopca hľadať útulňu Javorina. Stopy v snehu (tentokrát nie medvedie) spolu s navigáciou nesklamaly a dorazili sme s posledným denným svetlom. Každopádne hľadať túto schovanú chatku len tak po pamäti musí byť riadna fuška. Vnútri to už doslova žilo. Partia mladých ľudí tam organizovala akúsi stretávku, no našťastie sme sa ešte spolu s piatimi českými turistami zmestili na povalu. Večer sme si spríjemnili vareným vínkom a párty-ľudkovia nás dokonca ponúkli lokšami ( rozumej plackami ).

lmf (6)Ráno zvonil budíček o pol šiestej. O trištvrte na sedem sme už boli na ceste. Strihli sme si to po vrstevnici cez les na hrebeň a ušetrili čas zachádzaním naspäť na Kľak. Dopoludnia to vyzeralo tak, že hmlisté počasie nemá v úmysle ustúpiť, no okolo obeda začalo cez hmlu tlmene čo-to presvitať, až sme sa nakoniec dočkali odmeny v podobe slnečných lúčov a po poriadne strmom výšľape na Hnileckú Kýčeru (1218) sa nám ušlo aj pár výhľadov do lmf (4)okolia. Dostala som aj bezvýznamný plusový bodík za pekne vydupkané schodíky v snehu J. Výstup v takomto dobrom snehu musí byť isto ľahší ako v lete. Nasledovala najkrajšia oddychová časť dňa. Mierne zvlneným terénom pomedzi slnkom žiariace stromy neuveriteľne precízne zdobené ihličkovou námrazou. Vo finále nás ešte trochu potrápil výstup na Hornú lúku (1299). Na útulňu s trefným názvom Grandhotel Partyzán sme došli za lmf (7)súmraku. Chatka je to celkom nová, nanovo vybudovaná po vyhorení starej v roku 2014. Pomenovanie “grandhotel“ ju plne vystihuje. Postele s matracmi na dolnom poschodí pre najmenej 6 ľudí, no vyspí sa isto aj viac, hore ešte povala. Nájdu sa aj deky, kuchynka s riadmi, dokonca aj drez s odtokom vody von z chaty, stolík, piecka, za chatkou kadibúdka- taká klasická s tým vyrezaným srdiečkom 😀 . Dnu nás už vítal starší pár a hodinku po nás došli aj piati chalani z predchádzajúcej útulne. Aby sme tak rýchlo zas nevychladli, pustili sme sa do hľadania a pílenia dreva. Onedlho už v piecke praskal ohník a varila sa večera – všetko čo sa ešte našlo v batohoch skončilo dokopy, k tomu polievočka a už sme bágrovali všetci traja z jedného hrnca. Spať sme sa uložili opäť skoro, ráno sme totiž očakávali budíček.

lmf (5)Zobudili sme sa do zasneženého nedeľného rána. Vonku bielo. Vrstva nového snehu a stále sypalo. Optimizmus dodal lmf (9)vanilkový puding vytunený pomarančom. Chlapi ešte zbehli po drevo pre budúcich návštevníkov, ja som zatiaľ umyla riady v snehu a zabudla na hrniec, za čo som utŕžila aj mínusový bodík (však na dorovnanie 😀 ), a vyrazili sme dnes už do poriadnej zimy ako sa patrí. Striedavo sme prešľapávali stopu a hľadali v hmle tyčové značenie. Zo začiatku som mala aspoň ja pocit, že mi to nešlape ako včera, no potom sa to rozbehlo a na Veľkej lúke som si brodenie snehom už užívala. Zlatým klincom programu bolo predieranie sa chodníkom poctivo zarasteným kosodrevinou. Hlavne s tými báglami. Som sa parkrát aj tak trochu zasekla :D. Brali sme to ale s humorom, teda prišlo mi to, že musíme vyzerať celkom vtipne, túliac sa tak k tej kosodrevinke. Pred Minčolom (1364) začal chodník akosi podozrivo klesať, až sme sa obávali, že si to budeme musieť pekne – krásne vydupkať zas hore, ale nakoniec na pohodu. Hore sme si domysleli tie výhľady a panoramata, vychutnali posledné dúšky bylinovky a vzápätí sme sa gúľali dole svahom. Ešteže sme tadeto nešli hore, strmáčisko to je enormný. Aj kolená sme poniektorí cítili- paradoxne mladšie ročníky. Vypľulo nás na asfaltku, ktorou sme sa došuchtali do civilizácie. Postupne zo snehových do vlhkých a blatistých podmienok. Dopravili sme sa tak nejak viacfázovo k autu, v autobuse konštatujúc, že šírime isto neodolateľnú arómu. Úspešný koniec výpravy sme zavŕšili parádnou večerou a pifkom v reštike. Plus ten môj dezert mohol byť pokojne ďalším plnohodnotným chodom, po ktorom mohol nasledovať už iba odchod 😀

lmf (8)Vrátili sme sa všetci traja s kopou nových zážitkov. Tento výlet mi priniesol navyše aj mnohé tzv. poprvé a to najmä v súvislosti so zimnými podmienkami. Hoci zadarmo to nebolo, zima ma predsa len nesklamala. Kolda prehlásil, že tento hrebeň rozhodne nenavštívil posledný krát, chcelo by to aj letný prechod niekedy a na tom sa myslím zhodneme všetci. Dávame ho teda do pozornosti teda aj ostatným, túlania sa chtivým stvoreniam. Isto nebudete ľutovať.

MAJA                                                                                                                        17-19.11.2017

Mnoho (až moc) dalších fotek všech účastníků najdete na: https://horhod.rajce.idnes.cz/Lucianska_Mala_Fatra_11_2017/

Zhrnutie trasy: stúpanie 2707 m, klesanie 2822 m, vzdialenosť 47.1 km

1.deň: Čičmianske rázcestie (560)- Kľak (1352)- útulňa Javorina (1171)

2.deň: útulňa Javorina (1171)- Ostrá skala (1220)- Vríčanské sedlo (950)- Skalky (1190)- sedlo pod Úplazom (990)- Hnilecká Kýčera (1218)- sedlo Majbíková (993)- Horná lúka (1299)

3.deň: Horná lúka (1299)- Veterné (1442)- Veľká Lúka (1476)- Krížava, vysielač (1445)- Minčol (1364)- sedlo Prašivé (1245)- Turie (445)